Blog

Wirtualizacja danych – czym jest Big Data?

B

Big Data zyskuje coraz większą popularność i jest coraz szerzej wykorzystywane w różnych dziedzinach na całym świecie. Wśród laików pojęcie to budzi raczej negatywne skojarzenia i obawę o utratę prywatności i poufnych danych. Czym zatem jest Big Data i czy słusznie wzbudza popłoch wśród internautów?

 

Big Data to swego rodzaju system, który polega na pobieraniu, przetwarzaniu, analizowaniu i wirtualizacji danych. Firmy na całym świecie gromadzą dane z różnych źródeł, analizują je, a wyniki analizy wykorzystują w celu zwiększenia efektywności swojej działalności. Dane zbierane przez różne instytucje pochodzą zazwyczaj z legalnych źródeł, są wynikiem działalności firmy i pochodzą z analizy korzystania klientów z usług świadczonych przez daną firmę. Gromadzone informacje mogą pochodzić także z innych źródeł, takich jak serwisy społecznościowe, gdzie użytkownicy często sami udostępniają wiele informacji na temat swojego życia, systemy informacji marketingowej, bazy danych klientów czy systemów sprzedaży partnerów biznesowych. Dużym źródłem danych jest wyszukiwarka Google. Wielu użytkowników internetu już dawno zaobserwowało, że często otrzymuje oferty promocyjne produktów, których w danym czasie poszukiwał w internecie. Jest to właśnie wynikiem analiz wpisywanych w wyszukiwarce fraz.

 

aplikacje w smartfonieSystemy analizują zebrane informacje bardzo wnikliwie i badając zachowania oraz zwyczaje klientów tworzą profile poszczególnych osób i umożliwiają proponowanie klientom produktów, którymi mogą być potencjalnie zainteresowani. Warto zwrócić uwagę, że użytkownicy smartfonów sami często wyrażają zgodę na dostęp do swoich danych, gdy instalują różnego rodzaju aplikacje. Również w przypadku rejestracji w sklepach i serwisach internetowych należy zwracać uwagę na warunki, jakie akceptujemy w regulaminie.

 

Dzięki możliwościom jakie daje Big Data coraz więcej branż decyduje się na korzystanie z tego rozwiązania. W Polsce wykorzystując Big Data największe korzyści mogą odnieść telekomunikacja, banki i firmy ubezpieczeniowe. Jednak Big Data ma znacznie większy potencjał i mogłoby być wykorzystywane także przez administrację państwową do zwiększenia efektywności swojej pracy oraz medycynę w celu usprawnienia systemu leczenia.

 

Warto pamiętać, że ograniczenia prawne sprawiają, że firmy nie mogą dowolnie dysponować pozyskanymi danymi, więc nie należy wpadać w panikę i od razu rezygnować z korzystania z portali społecznościowych i innych możliwości, jakie są dostępne w internecie. Ponadto należy zauważyć, że Big Data to nie tylko korzyści dla firm, ale także dla konsumentów, którzy otrzymują oferty produktów i usług, którymi są naprawdę zainteresowani, a to pozwala zaoszczędzić czas na poszukiwania i minimalizuje ryzyko chybionych decyzji. Dobrym przykładem na użytkowanie Big Data na korzyść klientów mogą być banki. Dzięki poznaniu aktualnej sytuacji życiowej klienta, banki mogą oferować specjalnie dobrane do indywidualnej osoby kredyty, co pozwala na uniknięcie nietrafionych pożyczek. W przyszłości producenci znający zachowania i przyzwyczajenia klientów będą mogli tworzyć jeszcze bardziej spersonalizowane oferty i dostosować swoje produkty jeszcze lepiej do potrzeb i preferencji klientów, co usprawni zarządzanie produkcją, gdyż spodziewany popyt i dystrybucja będą lepiej oszacowane.