Blog

Smart Raport 2014, czyli o jakich smartfonach najczęściej dyskutują internauci

Wiele osób, pragnących wymienić telefon lub kupić kolejny, poszukuje w internecie informacji na temat jego specyfikacji technicznej. W związku z tym powstały liczne serwisy zestawiające najciekawsze treści na temat telefonów i akcesoriów – w tym także 4tech.tv., będący częścią grupy medialnej Moon Media. We współpracy z Brand24, narzędziem do monitoringu internetu i mediów społecznościowych, postanowił zbadać popularność wybranych marek i modeli smartfonów wśród polskich internautów. W wyniku współpracy 21 lipca br. ukazał się Smart Raport 2014.

 

Logo Smart Raport 2014Badanie obejmuje okres od lutego do kwietnia 2014 roku. W trakcie przygotowywania raportu, zanalizowano 233 755 wątków, w których pojawiały się hasła związane z telefonami. Pominięto dane, które się powtarzały, a także nie brano pod uwagę treści, które powstały w celu pozycjonowania produktu. Po tej wnikliwej i dokładnej segregacji, wybrano 1740 opinii, które stały się fundamentem do utworzenia zestawienia. Ponadto, organizatorzy zdecydowali się także na II edycję raportu, podczas której poproszono ekspertów, związanych z technologią mobilną oraz recenzujących urządzenia przenośne, o wypełnienie kwestionariusza badań.

 

Autorzy raportu wzięli pod uwagę najpopularniejsze w badanym okresie marki i modele telefonów, które wymienione zostały poniżej:

 

  • Apple: iPhone 5C, iPhone 5s;

  • Samsung: Galaxy S IV, Galaxy S IV Mini, Galaxy S V, Galaxy Trend, Galaxy Trend Plus, Galaxy Note 3; LG: LG Swift L5 II, L9 II, G2, G Flex;

  • Sony: Xperia Z1, Xperia Z1 Compact, Xperia Z2, Xperia L, Xperia M;

  • Nokia: Lumia 520, Lumia 1520, HTC: One, One M8.

  •  

    Analizowane wypowiedzi pochodziły z następujących kategorii: Facebook, Mikroblogi, Blogi, Fora, Serwisy informacyjne, Wideo oraz Pozostałe. Zespół analityków ręcznie rozpatrywał każdą wypowiedź pod względem przekazywanych emocji – pozytywnych bądź negatywnych. Wyniki badania są istotne nie tylko dla konsumentów, ale również dla producentów, którzy mogą wyciągnąć z nich wnioski i poprawić awaryjne modele.

     

    Okazało się, że najczęściej tematy związane ze smartfonami poruszane są na mikroblogach, na drugim miejscu uplasowały się fora, na trzecim – serwisy informacyjne. Najpopularniejszymi markami telefonów, o których internauci często dyskutują są: Samsung, Sony oraz LG. Samsung Galaxy S5 jest najczęściej komentowanym urządzeniem w internecie. Tuż za nim często opiniowana jest także Nokia Lumia 520. Trzecie miejsce należy do modelu Samsung Note 3. Z kolei biorąc pod uwagę pozytywne wypowiedzi pochodzące z internetu, największą popularnością cieszy się Sony Xperia Z1 Compact. Najgorszy wynik – charakteryzujący się największą ilością negatywnych opinii – przypadł LG Swift L5 II.

    Pozytywne opinie internautów Smart Raport 2014Najczęściej wymienianymi przez internautów wadami telefonów były: cena, słaba stabilność systemu oraz aparat. Zdaniem użytkowników internetu, zbyt wysoka cena wyróżnia smartfony firmy Apple oraz HTC. Natomiast na aspekt związany ze słabą stabilnością systemu narzekali posiadacze telefonów Sony, LG, czy Samsung. Marki HTC oraz Sony były często wspominane w tematach dotyczących aparatu.

     

    II edycja tego badania, polegała na zbadaniu opinii 40 ekspertów, zajmujących się na co dzień branżą telefoniczną. W grupie tych osób znaleźli się także blogerzy i testerzy smartfonów. Według opiniodawców, najlepszym urządzeniem jest iPhone 5S, z kolei najmniej przypadła im do gustu Nokia Lumia 520. Z badania wynika, że wybierając nowy telefon, respondenci zwracają uwagę na jego funkcjonalność oraz system operacyjny, a największy problem stanowi dla nich żywotność baterii.

     

    Nabywcy telefonów stają się coraz bardziej świadomymi klientami, dlatego kupując nowe urządzenia, sprawdzają opinie na ich temat w internecie. Kolejna edycja Smart Raport ukaże się w styczniu 2015 roku. Już wtedy okaże się, czy producenci telefonów uwzględnili zdanie internautów i stworzyli nowe modele telefonów – spełniające wszystkie potrzeby i wymagania użytkowników.

     

    Smart Raport dostarcza treści nie tylko na temat smartfonów, ale także odnośnie upodobań konsumentów. Ponadto ukazał także kompleksowe spojrzenie na rynek mobilny w Polsce, który jest jednym z najszybciej się rozwijających. Według prognoz, do 2015 roku smartfony pokryją polski rynek aż w 60% – warto zatem śledzić panujące na nim trendy.

     

    Grafiki pochodzą z: www. smartraport.pl