Blog

E-podpis – przełom w biznesie

Współcześnie podpisywanie dokumentów jest integralną częścią życia każdego człowieka. Sam podpis odgrywa istotną rolę w prowadzeniu biznesu. Niekiedy jednak ciężko jest znaleźć czas na osobiste stawienie się w urzędzie w celu złożenia podpisu. Na szczęście rozwój technologii jest już na tak wysokim poziomie, że można z łatwością podpisać dokument zdalnie.

 

E-podpis

Elektroniczny podpisNowym rozwiązaniem na rynku jest signaturix, czyli e-podpis. Jest to wyjście, dzięki któremu można złożyć odręczny podpis na dokumencie, który następnie zostanie przesłany przez internet do danego odbiorcy. Podpis składa się w urządzeniu, które posiada ekran dotykowy. Dzięki temu możliwa jest analiza autentyczności oraz zebranie większej bazy danych niż podczas składania ręcznego podpisu. Wyróżnia się dwa rodzaje e-podpisu: certyfikat kwalifikowany oraz certyfikat niekwalifikowany. Pierwszy z nich uprawnia do współpracy z administracją publiczną i kontrahentami. Uznawany jest także przez ZUS, ponieważ jest elektronicznym dowodem tożsamości. Drugi zaś sprawdza się w podpisywaniu i szyfrowaniu poczty e-mail oraz dokumentów elektronicznych mniejszej wagi.

 

Od kiedy w Polsce?

16 sierpnia 2002 roku weszła w życie ustawa o podpisie elektronicznym. Pierwsze certyfikaty zaczęły powstawać na początku 2003 roku. Od tego momentu zyskiwały coraz większą popularność, ponieważ w tym okresie zaczęły powstawać możliwości wypełniania deklaracji podatkowych online oraz faktur elektronicznych. Warto pamiętać, że zgodnie z polskim prawem e-podpis ma taką samą moc prawną, jak podpis odręczny oraz każdy obywatel ma prawo, aby go wyrobić.

 

Zalety

Lista zalet e-podpisu jest długa. Na pewno największą z nich jest możliwość złożenia podpisu, będąc nawet na drugim końcu świata, bez konieczności osobistego stawienia się w danym miejscu. Można także przejrzeć dokumenty o każdej porze, ponieważ mogą być zapisane na komputerze lub urządzeniu przenośnym. Kolejnym plusem jest zmniejszenie kosztów dojazdu, w celu złożenia podpisu oraz uniknięcie wydawania pieniędzy na usługi pocztowe. Dzięki używaniu e-podpisu można również stworzyć wizerunek nowoczesnej, ekologicznej firmy, co korzystnie wpłynie na zainteresowanie klientów firmą.

 

Wady

SignaturixE-podpis teoretycznie nie ma wad, ponieważ jest znacznie bezpieczniejszy od tradycyjnego, odręcznego podpisu. Jedynym zagrożeniem dla posiadanego certyfikatu jest sam użytkownik. Wystarczy pilnować klucza, dzięki któremu możliwe jest złożenie podpisu, a każda transakcja będzie bezpieczna i pomyślna. Należy także pamiętać, że poziom bezpieczeństwa jest zdecydowanie wyższy, ponieważ każda dokonana zmiana w podpisanym dokumencie, lub nawet jego próba, jest wykrywalna.

 

Jak wyrobić e-podpis?

Obecnie w Polsce istnieje pięć placówek wpisanych do rejestru Ministerstwa Gospodarki, które są upoważnione do wydawania e-podpisów. Należą do nich: Krajowa Izba Rozliczeniowa, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych, Unizeto Technologies, Enigma S.O.I. oraz EuroCert. Po złożeniu wniosku w wybranej jednostce należy czekać na jego rozpatrzenie około dwóch miesięcy. Następnie uzyskuje się certyfikat na rok lub dwa lata. Kupujący zawiera z danym podmiotem umowę subskrybencką, której warunki określa polityka certyfikacji lub kodeks postępowania certyfikacyjnego.

 

Cały ten proces nie należy do skomplikowanych, dlatego warto zainwestować w e-podpis – niesie on ze sobą wiele korzyści. Umożliwia finalizację ważnych umów bez wychodzenia z biura, pozwala zaoszczędzić zarówno czas, jak i pieniądze, oraz daje pewność, że dokumenty przekazywane są natychmiast po złożeniu podpisu.