Blog

Crowdfunding i jego technologiczne sukcesy

Crowdfunding to termin coraz bardziej popularny w Polsce, polegający na pozyskiwaniu za pośrednictwem internetu funduszy potrzebnych do realizacji różnego typu projektów: biznesowych, kulturalnych oraz technologicznych. Na czym dokładnie polega ten model finansowania społecznościowego?

 

Internauci na specjalnych portalach crowdfundingowych mogą śledzić ciekawe koncepcje zgłaszane przez pomysłodawców, jak na przykład chęć wydania aplikacji, gry komputerowej lub nowego gadżetu, a następnie wpłacać na dane konto pieniądze niezbędne do ich realizacji. Taka opcja wsparcia finansowego jest korzystna dla ludzi mających interesujące pomysły, a jednocześnie niedysponujących odpowiednimi funduszami, wymaganymi przy ich promocji lub produkcji. Dzięki udostępnieniu swojego projektu widzą, czy wzbudza on zainteresowanie wśród ludzi i tym samym, od razu badają rynek.

Kickstarter

 

Oczywiście projektodawcy, chcąc zwrócić uwagę i zachęcić społeczeństwo do przeznaczenia pieniędzy na ich unikalny projekt, w zamian oferują różnego typu korzyści. W przypadku, gdy inicjatywa dotyczy powstania nowego programu komputerowego, proponowana jest przykładowo jego darmowa wersja przez określony czas. Taka gratyfikacja ma zachęcić ofiarodawców. Właściciele platform, stworzonych z myślą o crowdfundingu, podkreślają, że ten rodzaj finansowania jest całkiem bezpieczny. Jeśli projekt, w który ktoś zdecydował się zainwestować, nie zbierze określonej sumy pieniężnej, to zostanie ona w całości zwrócona wszystkim fundatorom.

 

Pióro 3DoodlerW Polsce istnieje kilka portali crowdfundingowych. Liderem wśród nich jest PolakPotrafi.pl. Na wyróżnienie zasługuje także wspieram.to, crowdangels.pl, beesfund.com. Niektóre z nich są ukierunkowane i oferują projekty z danej kategorii, na przykład tylko muzyczne lub kulturalne. Z kolei na świecie najbardziej rozpoznawana jest witryna Kickstarter oraz Indiegogo. Ta pierwsza powstała w 2009 roku i od tego czasu społeczeństwo zobligowało się do zrealizowania ponad 65 tys. pomysłów.

 

Warto wspomnieć także o produktach, które dzięki crowdfundingowi odniosły sukces. Największą sławą cieszy się pióro 3Doodler, za pomocą którego można tworzyć przestrzenne obiekty, dzięki zastosowaniu w budowie technologii wykorzystywanej w drukarkach 3D. Urządzenie to pozwala rysować dowolne przedmioty 3D na papierze lub innej płaszczyźnie. Trójwymiarowe modele mogą powstawać nawet w powietrzu, a wszystko to dzięki odpowiednio dobranemu tworzywu sztucznemu – podgrzany plastik po wydobyciu z urządzenia natychmiast się utwardza i pozwala projektować dowolne dzieła, które można później swobodnie przenosić.

 

Rynek podbił również smartwatch Pebble – przychylność społeczeństwa zdobył swoją prostotą. Zamiast kolorowego ekranu, jakie proponuje konkurencja, oferuje wyświetlacz wykonany z papieru elektronicznego. Co ciekawe, współpracuje zarówno z systemem Android, jak i iOS. Komunikuje się ze smartfonem, dzięki czemu automatycznie pojawiają się na nim wszelkiego typu powiadomienia, takie jak smsy i połączenia telefoniczne. Co więcej, niezwykle dobrze prezentuje się na ręce. Zdobył wielu zwolenników, co świadczy o tym, że ta inicjatywa crowdfundingowa była z pewnością trafiona.

 

Finansowanie przez tłumZ kolei w Polsce jednym z ciekawszych przedsięwzięć, które udało się zrealizować, jest nowy, niezależny portal informacyjny wMeritum.pl. Jest on już dostępny na rynku, można na nim śledzić najnowsze wiadomości z kraju i ze świata dotyczące gospodarki; w tym biznesu, finansów i technologii; sportu oraz kultury. Założeniem serwisu było przekazywanie treści rzetelnej i profesjonalnej – cel ten jest w pełni realizowany.

 

Crowdfunding daje inicjatorom pomysłów możliwość zdobycia kapitału niezbędnego do ich realizacji. Zgłoszenie projektu na portal związany z crowdfundingiem może być początkiem wielkiego biznesu. Tym bardziej, że umieszczając swój projekt pomysłodawca od razu widzi, czy jest na niego popyt. Z kolei inwestujący czerpią z tej wymiany różnego typu bonusy, takie jak otrzymanie darmowej płyty, zaproszenie na premierę lub osobiste spotkanie z projektantem. Jak widać, dla obu stron – układ ten jest korzystny, dlatego warto rozważyć udział w „finansowaniu przez tłum”.

 

Zdjęcia pochodzą z: kickstarter.com, filenimbus.com